Wilma Wonder en de stoepkrijtruzie - Hanne Luyten en Noëmi Willemen
Leeftijd: 4-6 jaar
Thema: vriendschap
Trefwoorden: ruzie, samenwerken, overleggen
Het verhaal
Wilma maakt met haar vriendinnetje Pam een stoepkrijttekening van een boerderij. Steeds meer kinderen willen meedoen. Ze overleggen met elkaar over wat ze tekenen en de tekening wordt groter en mooier. Tot Sky en Mo er een enorme dino bij tekenen. Dat vinden de andere kinderen maar niks want een dino hoort niet bij een boerderij. Er ontwikkelt zich een ruzie, die zich opbouwt van het verdedigen van standpunten ('Je ziet toch dat het zo niet klopt!' 'We hebben gedaan wat Pablo zei. Hij vertelde dat we dieren gingen tekenen, maar hij zei niks over een boerderij.') naar snauwen ('Welles!' 'Nietes!') en uiteindelijk naar afpakken ('Het zijn mijn krijtjes!') en schelden ('Ik vind jou een scheve slagroomtaart!' 'En jij...jij...jij bent een aangebrande spruit!'). Net als de ruzie nog verder escaleert en de kinderen elkaar beginnen te duwen en grijpen, begint het te plenzen. De tekening spoelt langzaam weg en alle kleuren lopen door elkaar. De ruzie is vergeten, iedereen vindt de gekleurde plassen prachtig en het verhaal eindigt met een vrolijke tekening van blije kinderen die in de prachtige plassen stampen.
Waarom je dit boek zeker moet voorlezen
Iedereen heeft wel eens ruzie. Ruzies zijn ontregelende ervaringen maar ze zijn ook leerzaam. Je doet de ervaring op, dat niet iedereen de wereld ziet zoals jij hem ziet. Je leert je standpunten uiteenzetten en ergens voor staan. Je leert je emoties reguleren. En je leert ook, en dat is geruststellend, dat ruzies komen en gaan. Dit verhaal laat goed zien, hoe een ruzie escaleert, maar ook zo weer over kan zijn. Dit zal voor kinderen heel herkenbaar zijn. Het boek is een feestje om te lezen, het wordt nergens saai, mede door de humor, het gebruik van tekstballonnetjes en de kleurrijke illustraties waar veel op te zien is. En wat ook mooi is: er wordt een inclusieve samenleving getoond, met tussen de kinderen veel kinderen van kleur, een kind met een pleister op haar oog en een kind in een rolstoel.
Interactief voorlezen
Lees eerst het verhaal helemaal voor. Kijk daarna samen terug. Hoe begon de ruzie? Hoe werd de ruzie steeds erger? En hoe kwam er een einde aan? Heb je zelf wel eens ruzie gehad met andere kinderen? Hoe begon die ruzie? Hoe kwam er een einde aan?
Wilma Wonder en de stoepkrijtruzie in de klas
Gebruik dit verhaal als je kinderen wilt leren overleggen en samenwerken. Vis met de groep die zinnetjes uit het verhaal, die daar betrekking op hebben ('Ik heb een idee!' 'Mogen wij ook meekrijten?' 'Wij zeggen hoe het moet.' 'Wat kunnen we nog verzinnen?' 'Mag ik dat krijtje eens?'). Laat kinderen daarna in groepjes tekeningen maken (op de stoep, of op een groot vel). Stimuleer ze om met elkaar te overleggen over wat ze gaan tekenen en hoe ze het aanpakken. Ze kunnen daarbij gebruik maken van de zinnetjes die ze uit het verhaal hebben gehaald. Laat ze na afloop verslag uitbrengen: hoe is de samenwerking verlopen?
Reactie plaatsen
Reacties