Boek van de week

Gepubliceerd op 11 april 2025 om 14:05

Eén voor jou, twee voor mij - Jorg Muhle

 

Thema: delen

 

Trefwoorden: vriendschap-ruzie-bos

 

Het verhaal

Beer vindt drie paddenstoelen. Zijn vriend Wezel bakt ze, en dan gaan ze aan tafel. Beer verdeelt de paddenstoelen: ''Eén paddenstoel voor jou en één paddenstoel voor mij. En dan nog één voor mij. Want ik ben groot, dus ik moet veel eten.' Daar denkt Wezel natuurlijk anders over. Ze beginnen te bakkeleien en dit ontaardt in een stevige ruzie, waarbij de paddenstoelen door de lucht vliegen. En dan komt één van die paddenstoelen in de bek van de langs wandelende Vos terecht. Probleem opgelost! Beer en Wezel zijn samen boos op Vos en eten elk één paddenstoel op. Maar dan zet Wezel het toetje op tafel...

 

Waarom je dit boek zeker moet voorlezen

Het probleem van Beer en Wezel is zó herkenbaar voor kleuters! En zó grappig geschreven en getekend! Het is voor de kinderen erg leuk, dat ze het verdelingsprobleem kunnen zien aankomen voor Beer en Wezel het zelf zien. Het is schitterend, hoe Beer en Wezel allerlei argumenten aandragen waarom de derde paddenstoel voor hen is. En de verbijstering van de twee vrienden als de derde paddenstoel plotseling tussen de kaken van Vos verdwijnt is ontzettend komisch. En dan moet de 'twist' in het verhaal nog komen, als er als dessert drie aardbeien op tafel komen... Dit boek zit zo perfect in elkaar, het is een feest om (voor) te lezen!

 

Interactief voorlezen

- Bekijk voor het lezen samen de illustratie op de kaft. Waar zou het verhaal over gaan? Lees dan pas de titel voor. Eén voor jou, twee voor mij. Wat vind je daarvan?!

- Laat je kind voorspellen, wat er gaat gebeuren nadat Wezel de paddenstoelen gebakken heeft. Hoe zou het verhaal verder gaan?

- Wat vindt je kind van de argumenten van Beer en van Wezel om de derde paddenstoel te mogen opeten? Heeft er iemand gelijk?

- Wat vindt je kind, dat Beer en Wezel met de derde paddenstoel moeten doen?

 

Eén voor jou, twee voor mij in de klas

Gebruik dit verhaal bij lessen over eerlijk delen.

- Laat twee kinderen een groot aantal (b.v. 20) even aantal druiven samen delen.

- Leer je klas de deeltechniek één voor jou, één voor mij.

- Laat dan twee kinderen een groot aantal (b.v. 21) oneven aantal druiven samen delen. 

- Laat de klas argumenten bedenken, waarom elk van de twee kinderen recht heeft op de overgebleven druif. Dit mag niet zo onredelijk en grappig zijn als de argumenten van Beer en Wezel in het verhaal. Eet tenslotte zelf de overgebleven druif op, alsof jij Vos bent!

- Bedenk met de klas, wat er met de overgebleven druif had moeten gebeuren, b.v. delen.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb