De jongen met bloemen in zijn haar - Jarvis
Leeftijd: 4-6 jaar
Thema: verdriet
Trefwoorden: vriendschap, troosten
Het verhaal
Wat ontzettend knap, wat deze auteur doet: met zo weinig woorden en zulke sterke beelden zo een ontroerend verhaal vertellen! De naamloze hoofdpersoon stelt de lezer voor aan zijn beste vriend David, de jongen met bloemen in zijn haar. Iedereen is dol op David, want hij is vrolijk en lief. Maar op een dag vallen zijn bloemen uit. Alles wat overblijft op zijn hoofd, zijn piekerige stekels waar de andere kinderen zich aan bezeren. David is stil en hij wil niet meer spelen. De andere kinderen gaan hem mijden. Maar de hoofdpersoon bedenkt een plan. Hij knutselt bloemen van papier, om David letterlijk op te fleuren, en prikt deze aan Davids stekels. De andere kinderen zien wat hij doet, en gaan hem helpen. David krijgt een prachtig hoofd vol vrolijke papieren bloemen. Maar echt de oude wordt hij pas op de dag waarop een echte bloem tussen de papieren bloemen verschijnt.
Waarom je dit boek zeker moet voorlezen
Iedereen herkent het: het gaat niet goed met iemand waar je van houdt. Je geliefde is zichzelf niet meer en hij is geen fijn gezelschap meer. En je zou wel willen helpen, maar hoe? Wat kan je betekenen, als goede vriend? Dit verhaal laat kinderen (en volwassenen!) zien hoe je met empathie naar de ander kan kijken en hoe je behulpzaam kan zijn, gewoon door bij de ander te blijven en door na te denken over wat de ander nodig heeft. Je kunt zijn probleem niet oplossen, maar je kunt hem wel steunen, en de tijd doet de rest. Wat een belangrijke boodschap! Het verhaal heeft ook nog een prachtig einde (spoiler: het is een echte tearjerker...) maar dat verklap ik niet. Daarvoor moet je het zelf maar lezen!
Je hoort hoe enthousiast ik over dit boek ben. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de schitterende, kleurrijke illustraties...
Interactief voorlezen
Kies een goed, intiem moment voor dit verhaal, zodat het helemaal tot zijn recht komt. Samen rustig op de bank. Voor het slapengaan. De sfeer waarin je dit verhaal voorleest draagt bij aan het effect ervan. Gebruik het verhaal als er een aanleiding voor is, omdat iemand in de omgeving van je kind het moeilijk heeft. Praat na over het verhaal. Wie zou je willen opfleuren? En hoe zou je dat kunnen doen? Moet je misschien zelf een beetje opgefleurd worden? Wat heb je daarvoor nodig?
De jongen met bloemen in zijn haar in de klas
- Het ligt voor de hand: gebruik dit verhaal in je lessen sociaal emotionele ontwikkeling, en op elk moment waarop het toepasselijk is. Praat er met elkaar over en bedenk dingen die je kan doen voor iemand die het even moeilijk heeft.
- Ga aan het knutselen: laat de kinderen papieren bloemen maken.
- Laat de kinderen bedenken, wie het nodig heeft om een beetje opgefleurd te worden. Dat kan iemand uit de klas zijn, maar ook een familielid of vriendje van thuis. Stimuleer de kinderen om hun bloemen uit te delen.
Reactie plaatsen
Reacties